måndag 13 januari 2014

H&M har gjort det igen

H&M har gjort det igen. Eller rättare sagt, de gör det väl hela tiden. Reproducerar smalhetsnormen och hetsar kvinnor att känna att smal=snygg. Gud, vad jag är trött på det.

I våras skrev jag på Svt Debatt om H&Ms badkampanj. Att deras kataloger och hemsida fortfarande är fylld till bredden av smala modeller är ju långt ifrån en chock. Så här ser modellerna för deras plus size-linje ut just nu:



Jag fattar ju att de här kvinnorna är modeller och då ingår det ju i jobbet att vara svinsnygg. Men problemet är att de här kvinnorna är inte tjocka. De gör reklam för plus size-kläder, men de är ju inte plus size. De är ju inte extra stora. Men H&M tycker det. De menar att så här ser en tjock människa ut. Herre min påve, tänker jag, vad är jag om det här är tjockt?


Vad vriden världen är ändå. Size zero är idealet. Ju smalare desto bättre. Vi blir lurade att tro att smal är samma sak som snygg och hälsosam. Vikt och storlek har överhuvudtaget inget att göra med hur hälsosam en är.

Smalhetnormen. Ren skit är vad det är.

2 kommentarer:

lisa sa...

men gud, de där kvinnorna ser ju smala ut+ att de har säkert storlek small eller något. Såg ju inte stor ut alls. Finns ju många som är plus size som är hur fina som helst!

Kajsa sa...

Lisa: Precis! Allt blir så snedvridet!