måndag 1 december 2014

Lucka 1: En bild från en dag du aldrig kommer glömma

Här kommer första luckan i julkalendern!


Och jag går ut hårt med en bild på en menskopp! Min menskopp, närmare bestämt. Jag har många *fina minnen* osv från 2014, men nått som verkligen har förändrat mitt liv och som jag aldrig kommer att glömma är första gången jag använde en menskopp. Det var lördagen den 15 februari och sedan dess har mitt liv inte varit sig likt. Inte mina menstruationer, i alla fall. Det låter säkert överdrivet, men det är så himla sant. Jag har alltid tyckt det var askrånligt och lite skämmigt med mens, och de känslorna är nästan helt borta nu. Nu har jag en fin, rosa menskopp som fungerar toppen. Nu i helgen till exempel, var jag bortrest med min man och en vän och vi alla tre bodde i ett rum i ett vandrarhem med en toalett på rummet som inte gick att låsa och jag hade mens och allt gick toppen! Jag har blivit mycket mer bekväm med min mens och blod i och med menskoppen. Det känns på nått sätt naturligare, eller nått, bara för att blodet och blödningarna blir så tydliga. Och för mig gör det att det känns lättare. Beslutet att börja använda menskopp är ett av mina bästa någonsin och jag kommer aldrig glömma den dagen.

Innan jag tog steget och skaffade menskopp hade jag gått runt och tänkt på det i ungefär två år. Jag tyckte det verkade läskigt och lite svårt innan jag provade, men oj, så fel jag hade. Det är lätt och enkelt. Jag minns friheten som jag kände direkt, första gången jag använde den. Den är så smidig och jag behöver bara byta den så sällan och jag behöver aldrig mer komma ihåg att köpa tamponger, menskoppen är ju liksom alltid där.

Men vi har haft ett omväxlande år jag och koppen. Kontot Kvinnohat på Instagram lade upp en den här bilden på min menskopp när de pratade om mens så handen och koppen blev kändisar. Kändisskapet fortsatte när jag, efter några månader med koppen, råkade  koka torrt i kastrullen när jag skulle koka koppen, så den blev inget kvar av (den bara smälte!) och bloggade om det och sidan Menskopp på Facebook länkade till inlägget. Så jag fick köpa en ny. Jag fick lite panik först när jag kände att jag skulle behöva vara utan, men jag beställde en ny samma kväll. Jag ville inte riskera att behöva uppleva en menstruation utan menskopp när jag väl börjat använda det.

Nu har jag blivit så bekväm med att använda menskopp att jag sätter i den och tar ur den utan problem. Lätt som en plätt, när en har tränat ett tag. Och igår tömde jag den för första gången på en sån här offentlig toalett utan handfat inne på själva toan så jag var tvungen att gå ut i toalettfoajén där alla handfaten finns för att skölja den och det gick toppen! Det var ingen annan där just då, men jag kände lite att om någon annan kommer in och jag står och sköljer min blodiga menskopp så är det helt okej för mens är helt normalt och ungefär hälften av alla människor har mens. Jag gör mensframsteg hela tiden! Det här tabut som finns kring mens är så himla vidrigt att det knappt är klokt. Mens ska normaliseras och pratats om, tycker jag.

Ja, vilket år vi har haft, jag och menskoppen. Nu är vi bästisar och kommer vara vänner för alltid.

(Julkalendern är skapad av Emily Dahl!)

Inga kommentarer: